گروه هنری رزین آرا

نقاشی و ورقکاری تابلو . مجسمه.آب نما رزین پلی استر

گروه هنری رزین آرا

نقاشی و ورقکاری تابلو . مجسمه.آب نما رزین پلی استر

گروه هنری رزین آرا

گروه هنری رزین آرا دارای 10 سال سابقه فعالیت در زمینه رنگ آمیزی - ورقکاری و پتینه آماده همکاری میباشد

بایگانی
نویسندگان

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است


رنگ کردن مجسمه های پلی استر سبکای مختلفی داره که این نمونشو من خدمتتون میگم وقتی مجسمه رو تهیه کردیم ممکنه مجسمه در قالب گیری دچار زائده هایی شده باشه که میتونیم با سمباده اونارو صافو صوفشون کنیم حالا رنگ تیرمونو آماده میکنیم (اگر خواستین مجسمه تیره تر باشه رنگ مشکی رو بیشتر میزنیم) همه جای مجسمه رو به جز بدنش به رنگ تیره میکنیم (به بدن مجسمه اگر رنگ تیره خورد میتونین با سر چاقو کمی رنگ رو بتراشین ) کمی صبر میکنیم تا مجسمه خشک بشه و یه دست دیگه رنگش میکنیم بعد از خشک شدنِ مجددِ مجسمه بدنش رو رنگ طلایی میزنیم صبر میکنیم تا رنگ طلایی خشک بشه و باز یه دست دحالا برای رنگ دادن بیشتر به کارمون با این رنگ که حالت کرمی داره یگه طلایی میزنیم انگشتمون رو توی رنگ کرمی زده و آروم روی برجستگی هایی که رنگ تیره کردیم میزنیم برای حالت به اصطلاح کپک با این رنگ و با انگشت دست به بعضی قسمت های مجسمه میزنیم مجسمه رو میزاریم خوب خشک بشه و بعد با اسپری بی رنگ کلیر روی مجسمه اسپری میکنیم و میزاریم تا کامل خشک بشه ...

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۴ ، ۲۳:۳۷
مهندس فیضی

موزش کار با ورق طلا یا ساخت وسایل قدیمی و کهنه کاری با ورق طلا از جمله هنرهایی است که در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است و حتی هستند افرادی که به درآمد زایی و کسب درآمد با کار با ورق طلا پرداخته اند. ورق طلا یا ورق هاى فلزى مشابه آن مانند ورق نقره و مس لایه هاى بسیار نازکى از فلزات طلا، نقره و مس هستند. پوشش دادن وسایل با لایه نازکى از فلزات یکى از قدیمى ترین هنرها است که سابقه آن به هزاران سال پیش بازمى گردد. آثار آب کارى شده و طلاکارى قدیمى گرچه ساده هستند اما آثارى کاملاً حرفه اى هستند. آب کارى وسایل با فلزات در خانه نیاز به وسایل و ابزار مخصوص دارد و اگر غیرممکن نباشد دست کم بسیار دشوار است. اما پوشش دادن وسایل گوناگون از هر جنسى با ورق هاى فلزات بسیار آسان است و شما مى توانید به راحتى انواع قاب، مجسمه و یا ظروف مختلف را با این ورق ها پوشش دهید. اگر قصد داشته باشید به این وسایل که با ورق طلا، نقره یا مس پوشش داده اید نماى آنتیک و قدیمى بدهید تا هم از درخشش و جلاى زیاد آنها اندکى کاسته شود و هم نفیس تر به نظر برسند کافى است آنها را با رنگ سیاه یا قهوه اى تیره رقیق رنگ شو کنید. یکى دیگر از تکنیک هایى که موجب قدیمى به نظر رسیدن این وسایل مى شود ایجاد خراش هایى روى سطح ورق کارى شده است به طورى که نتیجه فرسایش سطح فلزى طى چندین سال به نظر برسند. براى این منظور ابتدا سطح وسیله مورد نظر را با یک لایه رنگ اخرایى مى پوشانیم که نزدیک به رنگ زنگ زدگى و اکسیده شدن فلزات باشد. در این صورت به نظر مى رسد این وسیله در نقاطى که فرسوده شده است با از میان رفتن روکش آب طلا یا نقره آن دچار زنگ زدگى و اکسیداسیون شده است. هنگام اجراى این تکنیک باید توجه داشته باشید که زیر رنگ را متناسب با رنگ اکسید فلز مربوطه انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر شیئى را با ورق نقره مى پوشانید توجه داشته باشید که زیر رنگ را دودى یا سیاه انتخاب کنید زیرا زنگار نقره به رنگ سیاه و دودى است و یا هنگام به کار بردن ورق مس زیر رنگ را سبز آبى یا همان آبى فیروزه اى در نظر بگیرید که به رنگ زنگار مس است. براى پوشش دادن یک شىء با ورق طلا ابتدا آن را خوب تمیز کنید تا از هرگونه گرد و غبار پاک شود. سپس یک لایه رنگ اخرایى که همان زنگ آهن است و در فروشگاه هاى رنگ فروشى اغلب به این نام شناخته مى شود روى سطح کار بزنید. رنگ اخرایى را ممکن است از میان رنگ هاى روغنى ساختمانى انتخاب کنید یا از رنگ هاى آکریلیک براى این منظور سود ببرید. براى روکش کردن سطح شىء با ورق طلا یا سایر ورق هاى فلزى باید از چسبى مخصوص که از نگ فروشى ها قابل تهیه است استفاده کنید. اما چنانچه از رنگ روغنى ساختمانى بهره مى گیرید به جاى استفاده از چسب مى توانید پس از زدن رنگ زیر کار کمى صبر کنید تا رنگ اندکى خشک و چسبناک شود یا به اصطلاح نوچ شود. در این زمان مى توانید ورق طلا را بدون استفاده از چسب مخصوصى روى سطح کار بچسبانید. در واقع ورق روى سطح چسبناک رنگ خواهد چسبید هنگام کار با ورق ها به دلیل نازکى و سبک بودن آنها بهتر است از دستکش نخى استفاده کنید تا ورق ها به دست شما نچسبد. به اندازه لازم براى پوشش سطح مورد نظرتان با قیچى از ورق طلا بریده و جدا کنید. اگر از رنگ آکریلیک براى زیر رنگ استفاده کرده اید صبر کنید تا کاملاً خشک شود. سپس یک لایه چسب مخصوص ورق طلا را با قلم مو روى سطح کار بزنید و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا آب موجود در چسب تبخیر شده و چسب اندکى خشک و نوچ شود. حالا ورق را که قبلاً بریده و حدوداً اندازه کرده اید روى آن قرار داده و با یک قلم موى بسیار نرم که با کمى آب مرطوب کرده اید یا یک قطعه پنبه مرطوب به آرامى روى ورق ضربه بزنید تا کاملاً روى کار بچسبد و در خلل و فرج سطح شىء فرو رفته کاملاً آن را پوشش دهد. اگر از رنگ هاى ساختمانى استفاده مى کنید صبر کنید رنگ نوچ شود و سپس قطعه آماده شده ورق طلا را روى آن قرار داده و همان روش مذکور در بالا را ادامه دهید. در قسمت هایى از سطح شىء که خالى مانده یا ورق بلند شده است مى توانید با زدن کمى چسب قطعات کوچکى از ورق طلا را بچسبانید و از آنجا که ضخامت این ورق ها بسیار کم است ناهموارى روى سطح شىء ایجاد نخواهد شد. پس از چسباندن ورق طلا حدود یک ساعت صبر کنید تا کاملاً خشک شود. در صورت تمایل با شىء تیزى مانند سیم ظرفشویى در لبه ها و یا قسمت هایى از سطح کار که ممکن است دچار فرسودگى شود خراش هایى ایجاد کنید تا رنگ اخرایى زیر دیده شود. سپس رنگ سیاه یا قهوه اى تیره را بسیار رقیق کنید و با قلم مو لایه اى از این رنگ رقیق شده را روى سطح طلاکارى شده بزنید. در قسمت هاى برجسته تر و یا جاهایى که مایلید درخشش بیشترى داشته باشد با یک قطعه دستمال پارچه اى ضربه هاى آرامى روى آن زده و رنگ را پاک کنید. براى آنتیک نما کردن اشیایى که با ورق طلا پوشانده شده اند به جز رنگ روغنى ساختمانى و رنگ آکریلیک از ماده اى به نام شاپن نیز مى توانید استفاده کنید که به رنگ قهوه اى بسیار تیره است و با تینر رقیق مى شود.پس از پایان کار و خشک شدن رنگ براى محافظت ورق طلایى که سطح کار را پوشانده است در برابر خراشیدگى هاى بعدى یک یا دو لایه وارنیش یا روغن جلا روى آن بزنید.


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۴ ، ۲۳:۳۰
مهندس فیضی


رزین پلی استر ماده ای است که در مجسمه سازی و کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. رزین پلی استر در ابتدا به شکل مایعی است به غلظت مربا، ولی وقتی با هاردنر مخلوط می گردد، پس از مدتی حرارت آن بالا می رود و به حالت ژله در می آید و سپس سخت و محکم می گردد. (در فارسی واژه "پلی استر" را که در اصل نام نوعی الیاف است، به جای رزین پلی استر هم به کار می برند.)

*       به هنگام سفت شدن پلی استر، مولکول ها به هم نزدیک شده و مقداری از محلول نیز تبخیر می گردد. در نتیجه، حجم پلی استر بعد از بستن، اندکی کاهش می یابد.

*       پلی استر سخت شده را دیگر نمی توان به حالت مایع برگرداند (thermosetting plastic)

*       مناسب ترین درجه برای کار با پلی استر، حرارت بیست درجه می باشد.

*       پلی استر مایع، بوی زننده ای دارد و اگر روزانه مقدار پنج کیلوگرم از آن مصرف شود بی ضرر است، ولی بیش تر از این مقدار را باید در اتاقی که تهویه می شود، انجام داد.

*       رزین پلی استر به بعضی اجسام مثل چوب می چسبد. بنابر این باید داخل قالب را صاف بگیریم و از جداکننده ها در داخل آن استفاده کنیم. می توانیم از پارافین و یا فیلم استفاده کنیم. فیلم، مایعی است که با قلم مو بر سطح قالب زده می شود و پس از خشک شدن، یک لایه نایلون مانند نازک ایجاد می کند.

*       رزین پلی استر باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود. عمر رزین در صورتی که مرغوب باشد، به دوازده ماه می رسد.

*       پلی استر بعد از بستن، محکم و غیر سمی می گردد و غیر متخلخل است. می توان آن را سوهان زد و یا با مته سوراخ نمود.

*       می توان انواع رنگ های پودری را با رزین پلی استر مخلوط نمود تا به صورت رنگین در آید.

*       رزین پلی استر در مقابل نور تغییر رنگ نمی دهد.

*       هاردنرهای مورد استفاده در پلی استر، به دو صورت مایع و خمیری وجود دارند. کار کردن با نوع خمیری ساده تر است، هاردنر مایع به رنگ آب است و بوی تندی دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۴ ، ۲۳:۲۴
مهندس فیضی

 

 



رزین پلی استر ماده ای است که در مجسمه سازی و کارهای صنعتی و تولید سنگ مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. رزین پلی استر وقتی با هاردنر (خشک کن) مخلوط می گردد پس از مدتی حرارت آن بالا می رود و به حالت ژله در می آید و سپس سخت و محکم می گردد. به هنگام سفت شدن پلی استر، مولکول ها به هم نزدیک شده و مقداری از محلول نیز تبخیر می گردد، در نتیجه، حجم پلی استر بعد از بستن، اندکی کاهش می یابد. پلی استر سخت شده را دیگر نمی توان به حالت مایع برگرداند و مناسب ترین درجه برای کار با پلی استر، حرارت بیست درجه می باشد.

پلی استر مایع، بوی زننده ای دارد و اگر روزانه مقدار پنج کیلوگرم از آن مصرف شود بی ضرر است، ولی بیش تر از این مقدار را باید در اتاقی که تهویه می شود، انجام داد.

رزین پلی استر به بعضی اجسام مانند چوب می چشبد. برای جلوگیری از این امر می توانیم از پارافین و یا فیلم نیز استفاده کنیم. فیلم، مایعی است که با قلم مو بر سطح قالب زده می شود و پس از خشک شدن، یک لایه نایلون مانند نازک ایجاد می کند. رزین پلی استر باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود. عمر رزین در صورتی که مرغوب باشد، به دوازده ماه می رسد. پلی استر بعد از بستن، محکم، غیر سمی و غیر متخلخل می گردد و می توان آن را سوهان زد و یا با مته سوراخ نمود. انواع رنگ های پودری را می توان با رزین پلی استر مخلوط نمود تا به صورت رنگین در آید. رزین پلی استر در مقابل نور تغییر رنگ نمی دهد. هاردنرهای مورد استفاده در پلی استر، به دو صورت مایع و خمیری وجود دارند که کار کردن با نوع خمیری ساده تر است، هاردنر مایع به رنگ آب است و بوی تندی دارد.

میزان هاردنر در رزین پلی استر:

با کم و زیاد کردن هاردنر، می توان زمان سفت شدن را تنظیم نمود. قانون کلی میزان هاردنر در رزین پلی استر های شفاف، 2 درصد است. رزین پلی استر در لایه های نازک خیلی به کندی سفت می شود و قسمت بالای آن به حالت چسبنده باقی می ماند. در این موارد، باید مقدار هاردنر را به 4 درصد رساند. اگر ضخامت پلی استر زیاد باشد، احتمال ترک خوردگی پیش می آید که در این مورد، باید میزان هاردنر را یک درصد انتخاب نمود. وقتی که قالب پلاستیکی است و نسبت به حرارت حساس می باشد نیز باید میزان هاردنر را کاهش داد. اگر مقدار هاردنر از 4 درصد تجاوز کند، باعث می شود پلی استر خیلی ترد و شکننده شود. برای این که پلی استر حالت قابل انعطافی داشته باشد، بایستی میزان هاردنر را یک درصد گرفت.

 

ماده شتاب دهنده در رزین پلی استر (کاتالیزور):

ماده شتاب دهنده، مایعی است به رنگ بنفش که از ترکیبات کبالت است. مقدار ماده شتاب دهنده در رنگ و زمان بستن پلی استر تاثیر می گذارد. بسیاری از شتاب دهنده ها زمان سفت شدن را به جلو می اندازند و باعث می شوند پلی استر میل به زردی یا قرمزی پیدا کند. ماده شتاب هنده در ایجاد حرارت به هنگام بستن نیز تاثیر می گذارد. وقتی ماده شتاب دهنده بیشتر باشد، به دلیل تسریع عمل پلیمریزاسیون، حرارت بیشتری تولید می گردد. برای آماده کردن پلی استر اول ماده شتاب دهنده را در آن می ریزیم و خوب به هم می زنیم و سپس ماده ی هاردنر را به آن می افزاییم. باید بسیار دقت داشت که هیچ گاه شتاب دهنده و هاردنر را همزمان با هم مخلوط نکرد، زیرا واکنش نشان داده و تولید گرمای زیاد و در نهایت آتش سوزی و یا انفجار می کند.

 زمان بستن پلی استر:

زمان بستن پلی استر به مقدار ماده شتاب دهنده و مقدار ماده هاردنر و دمای هوای اتاق بستگی دارد. زمان بستن پلی استر شفاف، طولانی تر از زمان بستن پلی استر غیر شفاف است. درجه حرارت پایین در اتاق باعث می شود عمل بستن به تعویق بیفتد. اگر درجه حرارت اتاق زیر 15 درجه سانتی گراد باشد، در پلی استر شفاف عمل سفت شدن صورت نمی گیرد. در این صورت گفته می شود که پلی استر منجمد شده است. ولی پلی استر غیر شفاف در حرارت بالای 12 درجه می تواند سفت شود.

لایه های نازک پلی استر برای سفت شدن به مدت طولانی تری نیاز دارند. پلی استر بعد از بستن، تا چندین روز به سخت شدن ادامه می دهد. بنابراین باید برای صاف کاری آن بعد از چند روز که از قالب بیرون آمد اقدام نمود. مدت بستن پلی استر را می توان با قرار دادن مجسمه در فر آشپزخانه در حرارت 50 تا 80 درجه به نیم ساعت رساند.

میزان انقباض پلی استر:

پلی استرهای مختلف، معمولا بین 5 تا 8 درصد حجم خود را در طی زمان انعقاد از دست می دهند. این خاصیت دارای مزایا و مضراتی است. مزیت آن در این است که به علت کوچک شدن، از قالب ساده تر بیرون می آید. ضرر آن در این است که اگر یک لایه از آن را روی لایه دیگری که منعقد شده بریزیم، به علت این که لایه قبلی به علت انقباض با دیواره قالب فاصله پیدا کرده است، به داخل آن فاصله راه پیدا می کند و حجم زائدی را به وجود می آورد که بعدا باید تراشیده شود.

 

رنگ کردن مجسمه های پلی استری:

می توان پودر رنگ یا خمیر رنگ (پیگمنت) که به مادر رنگ معروف است را با پلی استر مخلوط نمود و خوب به هم زد و سپس کبالت را به آن اضافه کرد. پس از انجام مراحل بعدی و انعقاد مجسمه، وقتی آن را از داخل قالب بیرون بیاوریم، مجسمه رنگی یکدست خواهد داشت.

مجسمه های پلی استری را همچنین می توان با جوهر و رنگ فوری مخصوص اتوموبیل رنگ آمیزی کرد. با جوهر رنگ مقداری استون یا تینر فوری مخلوط می کنیم و با قلم مو آن را به روی مجسمه پلی استری می کشیم. یکی دیگر از رنگ های مورد استفاده برای پلی استر، رنگ های آلکید می باشند.

برای سفید کردن پلی استر از خمیر رنگ سفید و پودر تیتان می توانید استفاده کنید. برای تبدیل پلی استر به فلز از پودر اکلیل و انواع پودر فلزها می توان استفاده نمود.

برای کم مصرف شدن پلی استر از مواد حجم دهنده مانند پودر کربنات کلسیم و تالک و مل و پودر چوب می توان استفاده کرد ولی از گچ و مواد آهکی پرهیز نمایید.

پراکسید (خشک کن) را در انتها اضافه نمایید تا برای سفت شدن زمان را از دست ندهید.

برای توخالی بودن مجسمه یا هر شیئی فقط باید قالب را بطور مدام تا ژله شدن پلی استر چرخاند و برای بسته شدن محل انتهای قالب در نهایت مقداری از پلی استر ترکیب شده را داخل قالب ریخته و آن ایستاده قرار می دهیم تا بسته شود.

 

سیلیکون قالبسازی

بهترین قالب برای پلی استر، سیلیکون RTV2 برای اشیائ دارای خط تقارن که از قالب به سختی بیرون می آیند مناسب است در غیر ایصورت از PVC یا قالب گوشتی و سایر قالب ها می توان بهره برد.

سیلیکون ازجمله مواد پلیمری است که ازترکیب اتم های سیلیسیم و اکسیژن تشکیل شده است. این ساختمان مولکولی موجب مقاومت بیشتر آن در برابرحرارت نسبت به مواد آلی دیگر میگردد. با فرمولهای مختلفی از این مواد میتوان به طیف وسیعی از حالتهای فیزیکی دست یافت.

سیلیکونها را میتوان بصورتهای مختلف تولید نموده و مورد استفاده قرارداد.

سیلیکونهای مایع (روغن سیلیکون)

سیلیکونهای گرما پخت  (HTV)

سیلیکونهای هواپخت (RTV)

 

سیلیکونهای مایع: در مواقعی که بخواهیم ویسکوزیته سیلیکون مورد استفاده را کاهش دهیم از این مواد استفاده می نماییم. در ضمن این مواد باعث کاهش سختی پس از عملیات پخت نیز میگردند.

 

سیلیکونها   :  (RTV Room temperature vulcanization)

قابلیت پخت در دمای اتاق و نیز انعطاف پذیری و عدم چسبندگی به سطوح را دارد. با توجه به ویسکوزیته این مواد میتوان از این مواد در کپی برداری از سطوح ومدلها استفاده نمود. این مواد بسیار منعطف بوده و استفاده از آن به دفعات تاثیری در کیفیت این مواد ندارد. با استفاده از کاتالیستهای ویژه میتوان سرعت پخت را تا حدزیادی افزایش داد.

کاربرد:ساخت قالبهای عمومی، ساخت قالبهای دقیق مدل سازی، ریخته گری های سریع و مکرر، تکثیر در سرامیک سازی، صنایع سرامیک سازی، صنایع مجسمه سازی، قالبها ی مقاوم در برابر کشش، صنایع واشر سازی، ورق های طلاکوبی ، روان کننده ها و جدا کننده ها، قالب محصولات پیچیده با ابعاد دقیق.

 

سیلیکونهای  (HTV high temperature vulcanization):

با توجه به خواص بالای این مواد میتوان از آنها در ساخت قطعاتی که درمعرض حرارت میباشند استفاده نمود. ازجمله کاربردهای این مواد ساخت قالبهای عمومی و ریخته گری می باشد. از جمله کاربردهای این مواد می توان به ساخت قالبهای سرامیک سازی و واشر سازی نام برد.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۴ ، ۲۳:۱۷
مهندس فیضی